alexandervaleton@gmail.com http://alexandervaleton.tumblr.com/

Pagina's

donderdag 24 mei 2012

het lijkt me juist wel veilig op dat dak







Al een paar jaar ben ik vaak niet in Nederland en heb ik een telefoon met handige functies. Er bestaat iets prettigs als podcasts. De Nederlandse omroepen maken die ook en dat is handig. Je kan radio luisteren op je telefoon en als je dat wilt en oude radio uitzendingen terug horen.
Ik luister altijd een paar dagen na de uitzending naar Kunststof radio. (De fileaankondigingen worden heel relatief).

In de laatste jaren dat ik in Kenia woonde was ik in het fijne bezit van een groot, heel groot dakterras. Ik heb daar wel eerder over geschreven. Op dat dakterras had ik een langzaam en gestaag groeiend arsenaal potjes en potten met planten.
De Afrikaanse hitte en de droogte van Nairobi zorgden er voor dat de plantjes immer dorstig waren en het wateren van de daktuin nam steeds langer in beslag.
Dagelijks rond zonsondergang probeerde ik een uurtje vrij te maken om de tuin te doen. Een ruim uur van meditatieve rust en immer met Kunststof op de koptelefoon.
Iedere dag een interview van een uur met iemand die iets met kunst of media te maken heeft.
Niet alleen op het dakterras was ‘t fijn, ook in hotelkamers, bij het inslapen op gekke plekken, fietsend door Amsterdam, in de auto in de file in Kampala…

Steeds als er een uurtje niets te doen was luisterde ik naar een Kunststof podcast en verheugde me er op als op een lekker snoepje. Soms is het een fijn onderhoudend gesprek, soms een irritante egostrelerij, soms een beetje schuurpapier en soms hoor je de interviewers zich rekken en strekken om er iets interessants van te maken soms hoor je hoe de interviewer en geinterviewde een verbale tango uitvoeren. Het gaat nooit over niets. Toppen en dalen. Stom gelul of hersengymnastiek.

Vandaag was ik aan het koken en luisterde naar een uitzending van afgelopen week en daar werd aangekondigd dat Tom America snapshots uit gearchiveerde interviews op muziek gezet heeft. Gratis te downloaden.

Die liedjes zijn merkwaardig mooi en bij het terughoren hoorde ik weer waar ik was toen ik het voor het eerst hoorde.


A.L. Snijders
Met meester A.L. Snijders was ik op het dakterras. Het was erg warm in Nairobi en toevalligerwijs las ik toen ook een boek van hem (ik vind mijnheer Snijders een nogal fijne schrijver). Cor Jaring hoorde ik gewoon in Amsterdam. Zijn Amsterdamse accent werkte bijna lachwekkend en het leek of hij zijn leven verbijzonderde met ingestudeerde mooie zinnen en rake klappen van de tekentafel. Ik hield niet van zijn foto’s, niet van zijn stem en niet van zijn snor en dit interview bevestigde dat.


Van Dis vertelde over zijn VPRO serie over Indonesie op 1 maart jongsleden werd het uitgezonden en op 2 maart hoorde ik het. En dat was een dag voordat ik naar Nederland vloog. Ik vond dat toen fijn, wandelde op mijn oren met hem mee in de hitte en ik herinner me dat ik tegelijkertijd een boompje op het terras omzaagde en mijn reistas inpakte.
Cor Jaring, wél een mooie foto
Van Jan Fabre weet ik alleen nog dat ik het geweldig vond…moest geconcentreerd luisteren om geen detail te missen… ik zie alleen het puntje van mijn stoel nog voor me en mijn gepunte oren. Jessica Durlacher vond ik stom, maar ik vond wel dat ze een heel mooie stem had, een stem van een vrouw met een cabrio en een staartje en een dure zonnebril... een stomme jurk met een riempje, stelde ik me voor.
Ze deed verontwaardigd. Toen en nu in de bewerking van Tom America is ze nog steeds stom en haar dingen interesseren me niet. Misschien vond ik haar wel irritant omdat ik in de file stond en geen zin had in Baden Baden archeologie. Met Joost Conijn en vloog de wereld over en ik was zo blij met zijn hersens en de luchtigheid over zijn gedoe. Het prachtige gedoe dat hijzelf organiseert.

Bij het beluisteren van de muziek van Tom America kwamen alle flarden weer voorbij en was ik op plekken waar ik mij blijkbaar concentreerde en me heel erg bewust was van het feit dat het visuele en de audio niet bij elkaar paste. Zo gaat die hele trits door, haakjes om aan te blijven hangen.

De flarden tekst zijn betekenisloos geworden. Stemmen die dingen zeggen zonder een context. Alle geïnterviewden worden crooners. Nu hoor ik die muziek erbij en kan het niet meer los zien van elkaar.
De muziek is de nieuwe context en heeft iets lulligs.
Wel lekkere lulligheid. De Kunststof snoepjes hebben een foedraal gekregen.
Luister zelf maar.
Je kan het zelf hier downloaden.